Indkøbskurv:

0 kurv - 0,00 kr
Din indkøbskurv er tom.

0

Mikkla.dk er en lille hyggelig gårdbutik/webshop

 

KÆPHESTE/HOBBY HORSE

Kæphesten også kaldet Hobby Horse har fået en renæssance, ikke kun hos ryttere, selvom den er meget populær, men især hos børn, som ikke har mulighed for egen pony. Således har Dansk Rideforbund taget sporten op som en disciplin, både til stævner og til arrangementer af mere social karakter. Det gode ved kæphesten er, at den kan være alt fra indkøbt i legetøjsbutikker til hjemmelavet af en pind og en sok med fyld eller et hestehoved af pap. Begge dele behørigt udstyret med hår af garn og i farver som blomstrer med fantasien. Børnene har det ikke kun utroligt sjovt, mens de leger, hesten skal passes, den skal strigles, der skal plejes man, og ikke at forglemme, manen kan styles på mange måder ;-). Kæpheste legen er også meget læring, en læring der ofte er undervurderet, Børnene hopper rundt, de springer, de leger de forskellige gangarter hesten har, træner både motorik og balance.

1 til 30 af 167

pr. side
Side:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Sorter faldende

1 til 30 af 167

pr. side
Side:
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Sorter faldende

Kæphestens lærerige univers 

Kæphesten findes i mange danske hjem og styrker både den motoriske, sproglige, kognitive og sociale udvikling. Jeg vil i dette nyhedsbrev give lidt inspiration til, hvordan I aktivt kan styrke barnets sproglige udvikling på forskellige måder igennem legen med kæphesten. 

Først og fremmest skal kæphesten jo have et navn. Her kan det være en god idé at give den et navn, som indeholder en specifik lyd, som man gerne vil øve med barnet. Dette er både fordi, at motivationen for barnet i at øve sig på at udtale navnet korrekt kan være højere og samtidig kan der naturligt komme mange gentagelser ind i løbet af hverdagen (dette tip kan også bruges til at navngive andre at barnets legetøjsfigurer, dukker, bamser mv.). Så hvis barnet fx har svært ved at udtale g og k, så er det vigtigt at resten af navnet er forholdsvis nemt at sige, som fx Koko, Geo, Vega, Kaj, Kalle osv. Så man giver barnet de bedste betingelser for at opnå succes. G og k lyde kan med fordel øves ved at ligge ned på ryggen eller kigge op i loftet, mens man siger lyden. Eller man kan holde tungespidsen nede med en ispind eller sin pegefinger, så man øver barnets bagtunge i at løfte sig. 

I legen med kæphesten er der også rig mulighed for at udvide ordforrådet med nye ord, som barnet ikke kender endnu. Sæt ord på hesten og fyld så mange ord på, som giver mening i forhold til barnets alder. Hvis barnet er 1-2 år, så er det vigtigst at sætte ord på, hvilken farve hesten har, i fællesskab finde hestenes ører, mule, øjne, næsebor, blis, man, pandelok, og benævne hvordan den føles. Undgå at spørge barnet ”kan du sige….?”, men vis og fortæl blot så barnet kan lytte og følge med, det skaber nemlig et meget mere sprogligt udviklende samspil, hvor barnet kan byde ind, når det er klar. Hvis barnet er ældre, så kan I sætte mere fokus på detaljerne på hesten fx kan du benævne at ørene er spidse, dækkenet lukkes med en kliklås, stenen på dækkenet skinner og glimter, kosten har et langt skaft, trensen har bid, grime, trækketov osv. Måske tænker du, at det ikke er så relevante ord for barnet kan kende, men forskning viser, at jo flere ord barnet har hørt i sine første leveår og jo større ordforråd barnet har, jo nemmere har barnet ved at lære at læse. Så barnets ordforråd har altså stor sammenhæng med barnets læsefærdigheder senere i livet.  

Kæphesten skal også passes ligesom en rigtig hest. Dette er bl.a. også med til at udvikle barnets sociale egenskaber, som empati og omsorg. Så vi skal huske at give den morgenfoder, når vi står op, og aftenfoder, inden vi går i seng. I den forbindelse kan vi snakke om, hvad hesten spiser? Den kan både spise æbler, gulerødder, müesli, korn, hø og halm. Hvis barnet er omkring 2 år, så kan det være en sjov leg at bygge treordssætninger, hvor kun én af pladserne i sætningsstrukturen variere, så hesten spiser forskellige ting. I starter altid sætningen med ”hesten spiser …..”. fx ”hesten spiser æble”. Barnet finder derefter et æble og giver hesten det. Så siger I fx ”hesten spiser pære”. Barnet finder en pære og giver hesten. Sådan fortsætter I med forskellig legemad. Undgå at styre legen ved at rette barnet, hvis det synes, at hesten skal spise kage eller is. Da det ikke er vigtigt i denne sammenhæng, og barnet skal have lov til at udvikle sin legende tilgang og fantasi. Hvis barnet er omkring 3 år, så kan det være relevant at udvide sætningen med én plads i sætningsstruturen, hvor I sætter farver eller mængde ind. Fx ”hesten spiser røde æbler” eller ”hesten spiser 3 æbler”. Alt efter om I har fokus på farver eller mængde skal resten af sætningen være konstant, så kun mængden eller farverne ændres. 

Det var lidt inspiration til, hvordan I styrker barnets ordforråd, sætningsdannelse og udtale. Tak fordi I ville læse med.